Sembelit

Dah masuk minggu ke-2 puasa dah, so ada apa-apa perubahan? Ya, berat badan aku berkurang di minggu pertama, tapi naik kepada asal di minggu ke-2. Hah??? dan tahun ini juga, start je puasa aku kena sembelit. Punyalah selama ini aku berbangga dengan sistem pencernaan dan penyahtinjaan aku yang amat lancar, tup-tup hari ke-2 Ramadhan sampailah hari ke-5, diserang sembelit. Rakan-rakan ofis mencadangkan minum Vitagen dan makan buah prune. Sebelum ni kalau orang lain sembelit, aku suruhlah diorang makan fiber la apa la kan, tapi time kena kat diri sendiri, jadi blank😀 .

Apa-apa pun Vitagen dan prune tu memang berkesan. Aku dah terpikir nak pergi jumpa doktor nak mintak pil dah. Terima kasih power root rakan-rakan. Rupanya sembelit ni betul-betul buat aku tension. Badan rasa seram sejuk, kejap panas kejap sejuk. Perut rasa tak best, sakit kepala, tak boleh nak fokus, kerja kat ofis terganggu, tidor malam terganggu (wahhhh banyak nye, ini tak de dalam wikipedia nih😛 ) . Tak nak dah aku sembelit-sembelit nih. Masuk minggu ke-2, dia datang lagi. Arghhh tension! Cepat-cepat aku sediakan bekalan Vitagen kat rumah. Nampaknya sepanjang Ramadhan ni, Vitagenlah teman setia, walhal sebelum ni aku tak teringin pun nak minum. Mari kita baca sikit,

Some lifestyle habits that may cause constipation include:

  • changing your normal diet, exercise, or travel habits
  • ignoring the urge to have a bowel movement
  • feeling a lot of stress
  • eating a low-fiber diet
  • not drinking enough liquids
  • taking calcium or iron supplements
  • taking medicines such as painkillers with codeine; diuretics, also known as water pills; medicine for depression; and some antacids

High-fiber Foods

Fruits Vegetables Breads, Cereals, and Beans
  • apples
  • peaches
  • raspberries
  • tangerines
  • oranges
  • pears
  • prunes
  • acorn squash
  • broccoli
  • brussels sprouts
  • cabbage
  • carrots
  • cauliflower
  • spinach
  • zucchini
  • black-eyed peas
  • kidney beans
  • lima beans
  • cold whole-grain cereal (All-Bran, Total, Bran Flakes)
  • hot whole-grain cereal (oatmeal, Wheatena)
  • wheat or 7-grain bread

sumber

ini aku bagi sikit lah, banyak je kat internet tu kalau di google😉

11 thoughts on “Sembelit

  1. ezza (yg cute) 2 September, 2009 / 7:14 am

    aku pun kenaa daaaa…aku minum yogurt mangga…hehehe..alhamdulillah okey sudah..tapi memang hari2 mo kena telan la..idak dia boleh u turn mai kena balik..ciskek.net

    kawan aku suh aku makan pisang..aku belasah jugaklah…pasal pisang adalah aku suka makan..😀

    • whooz 2 September, 2009 / 8:11 am

      aku try juga yogurt, x jalan daaaa..dia nak yg mahai jugak😀

  2. deidaa 2 September, 2009 / 9:11 am

    Hahahha aku nak tlg gelak ke tlg sedih ni eh?
    Sebbaik ah aku xkena sembelit.
    Tp aku mmg xmkn buah.. lg megik nih :p
    [aku hanya gemar manggis which is yg bermusim tu je kuang3 & pisang ajork!]

    • whooz 2 September, 2009 / 2:48 pm

      cessss😛

      x makan buah ke??? aku baru nak offer mu buah naga kat rumah aku kalu mai beraya😛. x pe, pisang pun ada tanam kat rumah aku

  3. sehelai murni 2 September, 2009 / 9:47 am

    huzz.. aku plak bjangkit ngan ko. tp aku xsembelit cume mmg xde perasaan nak keluar…

    kalo gitu, kena buat cemane plak ek? :p

    • whooz 2 September, 2009 / 2:49 pm

      tak de tanda nak keluar eh? hmmm habis tu pi mana semua yg makan tuh??😀

      aku rasa ko kena teruskan makan apa saja hingga dia rasa nak keluar😛

  4. yatie 2 September, 2009 / 12:06 pm

    haa..ni penyakit yg mengerikn bg aku.masa pegnen dulu,smpai kene warded sbb buasir tu terkeluar skali.punyala besar..ngerii…aku mkn betik,prune,sayur kne cukup sukatan 1 cawan utk 1 hidangan,air kosong 1 liter.everyday kne mkn suma2 ni,smpai dh muak…skang cemana,huzz?dh ok ker?

    • whooz 2 September, 2009 / 2:51 pm

      yati, time tu aku memang teringat kat ko. kan dulu ko ada citer kat aku. aku dok bayang, mesti orang preknen lagi susah. lagi satu orang lepas bersalin, ngeriiiii..tapi memang aku jadi fobia tandas 2-3 ari tu😛

      skarang dah ok, aku minum vitagen tiap ari lepas terawih😀

      • yatie 3 September, 2009 / 10:36 am

        ha’ah..time tu aku tnya kt ko,nk buat cemana psl sembelit ni.Alih2 ko plak kne…huhuhu….cian ko,aku sgt memahami…hrp2,lps raya ni,smbelit ko dh ok.
        Ms berpantang tu,aku x kne sembelit dh..

  5. sehelai murni 2 September, 2009 / 11:11 pm

    erk. bole kena buasir ke? huhuhuu takutnyaaaaaa

    • whooz 3 September, 2009 / 12:13 am

      dah level kritikal kot

Leave a Reply

