Mencari konklusi

P1040018

boleh nampak tak corak yang timbul tu???? best!best!

Malam ni aku diselubungi misteri semasa mengait. Dahla sambil tengok Tower 13 yang mana aku pening dengan misteri yang cuba dirungkaikan sebab malam ni episod akhir dan aku jarang sangat tengok sebelum ni.

Misterinya ialah apabila stitch yang aku buat tiba-tiba bertambah. Asalnya untuk towel dapur tu perlu 36 stitch saje, masuk row ke-3 dia bertambah jadi 37. Aku biar je, tak peduli pun. Malam ni, masuk row ke 30, stitch tu dah jadi 40!  Habis corak kat tengah tu senget. Aku masuk dalam forum knitting ni, cari-cari topik. Rupanya bukan aku saje yang mengalami misteri itu. Ramai beginner lain yang menerima nasib yang sama😀. Ada yang dari 15 stitch bertambah jadi 25 stitch😀 . Yaaa you are not alone😉

Setelah baca mengapa ada pertambahan stitches di situ, setakat ini konklusinya ialah:

1) Tiada tumpuan terhadap benang yang dikait. Kesilapan jarum masuk ke lubang dan kedudukan benang di atas atau  di bawah jarum boleh menambah bilangan stitches dengan tiba-tiba.

2) Mengait terlalu laju. Sehingga lupa bilangan. Ye lah excited lebih kannnnn

Jadi, salah satu cara untuk dapatkan balik bilangan stitch yang betul ialah boleh kait 2 stitch sekali gus.

Nanti aku akan compile punca-punca dan cara mengatasi yang lain. Belum habis baca lagi😀

5 thoughts on “Mencari konklusi

  1. Ibu Farish 13 November, 2009 / 3:00 am

    waaahhh bgusnya…dah siap bwk opis ye..hrp siap sblm aku pndah lah eh…hihihi

  2. Ibu Farish 13 November, 2009 / 3:05 am

    wahh bgusnya…nnti nak tgk..harapnya siap sblm aku pndah lah eh..hihihi

    • whooz 14 November, 2009 / 1:25 am

      hehe sempat kot siap sebelum hg pegi

  3. gerbera 16 November, 2009 / 11:21 am

    ermm..Cik Huzz, ape kata cik buatkan saya sehelai mafla untuk saya memanaskan diri ketika berada di kinabalu kelak.

    Menarik kan idea saya ini?

    • whooz 16 November, 2009 / 1:33 pm

      eh, baguslah idea ni..personal touch lagi tuh..hehhe..
      sebetulnya untuk 2nd projek ni, aku tengah cuba-cuba buat mafla..untuk praktis tangan bagi lembut mengait..

Leave a Reply

