Gula dan kenduri

Di kampung aku, kalau ada kenduri kendara mesti tetamu akan bawa gula sebagai buah tangan. Benda ni aku tengok sejak kecik lagi. Jadi macam dah set dalam kepala aku kalau nak pi kenduri kena bawa gula. Satu hari aku pergi jemputan makan-makan di rumah kawan di KL. Aku pun bawa gula. Sampai kat sana aku bagi kat kawan aku, tapi tiba-tiba aku rasa macam lawak la pulak. Sebab yang bawa gula ni selalunya makcik-makcik😀 .
Jadi, aku terfikir, tradisi bawa gula ni kat kampung aku je ke, di kalangan keluarga sanak saudara aku je ke atau di kalangan orang-orang tua je ke. Tapi memang bagus juga dapat gula ni, berkilo-kilo ada stok gula kat rumah😉. Memang tak habis makan. Gula-gula tu kemudian boleh rotate untuk kenduri orang lain pulak. Tak pun sedekah je kat sapa-sapa. Kat tempat korang macam mana?

32kg gula serta susu pekat 6 tin buah tangan dari tetamu kenduri akikah Riana

5 thoughts on “Gula dan kenduri

  1. ibu farish 16 February, 2010 / 4:02 pm

    wah huzz, nak 5 kampit bole?

    • whooz 17 February, 2010 / 12:15 am

      hahaha boleh sgt, tapi aku bawa mai KL 2 kg je😀

  2. mun-e 17 February, 2010 / 1:54 am

    bnyknya gula! kalo kat kg aku biase la.. bw susu gula beras tapi takde lah gula je.

    leh jual balik ni huzz :p

  3. apis585 17 February, 2010 / 6:26 am

    wow!!!
    kg aku slalu bg krepek/kuih2/telur(kalau kenduri kawen)
    xpenah dgr bg gula…
    patutlaa gula naik harga hehehe…

  4. ezza erisa 17 February, 2010 / 7:14 am

    tempat aku gula jugak…kalu time kenduri banyak tempat, abih la stok gula rumah aku… yang tak best, umah aku mana buat kenduri? nak akikah sapo lagi? ..so takleh rotate2.. hahaha.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s