Cookbook – Resepi

Sepertimana yang aku rancangkan dulu untuk simpan segala resepi masakan, aku dah ada 2 resepi, yeay!

Resepi 1: Laksam

Last week, tiba-tiba kakak teringin nak makan laksam lepas tengok Zamir (Masterchef) masak laksam di pusingan penyingkiran. Tapi tak mau beli sebab rasa tak macam ma buat dan tak tau nak beli kat mana🙂. Then, cepat-cepat buat panggilan talian hayat untuk dapatkan resepi, petang Sabtu mengukus laksam la kami adik beradik. Tadaaaa!

Laksam sentiasa jadi favourite aku. Maybe sebab dari kecil ma selalu buat, berniaga. Tapi aku tak pernah nak ambil tahu nak buat🙂. Bila dok jauh ni baru rasa nak belajar😛. Tapi dah jadi habit aku, walaupun aku tau masak masakan tu, tapi kalau itu kepakaran ma, aku tak kan masak kat rumah. Nak makan yang ma masak jugak! Sama dengan ma. Apa-apa resepi baru yang aku masak kat rumah, walaupun dia tau nak masak macam mana ataupun dia tak ambik tau langsung pasal resepi tu, mesti suruh aku masak bila aku balik🙂.

Resepi 2: Kerabu pucuk ubi

Disebabkan petang Sabtu nak buat laksam, untuk lunch aku malas nak masak beriya. Fikir-fikir sambil tengok barang dalam peti ais, decided nak buat kerabu je lah. Makan dengan ikan pekasam. Cukup.

Ma memang suka buat kerabu sebab abah sangat suka makan kerabu. Especially bulan puasa. Macam-macam jenis kerabu. Setakat ni, kerabu pucuk ubilah yang aku sangat suka. Lagi masam, lagi sedap!

Leave a Reply

