Berasap dapur

Ini my favourite. Di suatu petang Ahad yang membosankan, aku masuk dapur siapkan bahan untuk buat Kuih Tiram ni. Pernah sembang-sembang dengan mak angkat pasal kuih ni. Senang je katanya nak membuatnya. Aku pun google youtube. Ye lah senang je. Resepinye aku ambik kat sini.

  • 500gm tepung
  • 1 biji telur
  • 2 sudu margerin
  • sedikit garam
  • 160ml air
  • *6 sudu tepung jagung
  • *6 sudu minyak

*satukan bahan2 ni, jadi macam krim
yang lain-lain tu uli jadi doh

Tapi aku lupa nak letak telur😀. Lepas sehari baru aku teringat😛. Aku buat sikit je. 1st time, takut tak jadi kan, membazir. Sukatan agak-agak je. Tambah tepung, tambah air, sampai doh tu agak-agak cantik. Pastu buat doh-doh kecil, dapat dalam 5 biji. Untuk doh pertama, aku ikut youtube ni. Tapi jadi tebal. Tak best. Pastu doh yang ke-2 aku ikut cara yang mak angkat ajar. Jadi nipis seperti yang aku nak🙂. Yeay! Tak de gambar, tengok gambar kat blog mat gebu ni je lah. Kena buat lagi ni bagi jadi cantik macam Mat Gebu buat🙂. Boleh buat kuih raya kan?

2 thoughts on “Berasap dapur

  1. deidaa 25 June, 2013 / 8:38 am

    Rindu tart nenas ko.. tp hold dulu la thn ni huhuhu.
    Buat sekkuk raya apa ini tahun?

  2. whooz 25 June, 2013 / 9:32 am

    hahah aku pun tak tau nak buat kuih raya apa. mcm nak try biskut dam yg ada filling coklat kat dlm tu. tgh2 study🙂

Leave a Reply

