Gula

Aku memang tak de kencing manis. Walaupun kedua mek dan ayoh (nenek dan atok) pesakit kronik penyakit ni. Abah pun tak de sebab beliau betul-betul jaga. Aku pun mengamalkan gaya hidup sihat sebab tak nak ada sebarang penyakit 😄😄.
Tapi time pregnant 8 bulan ni detect kencing manis pulak. Result dari MGTT kali kedua, bacaan glucose 10.2. Lepas raya terus kena buat BSP (blood sugar profile). Aku suspect result tinggi sebab minggu pertama puasa tu memang kaw2 minum/makan manis. Berbuka minum manis. Moreh pun minum manis plus kuih2 manis. Tahun ni surau kat rumah tu meriah pulak menu morehnye. Manala ibu mengandung ni tak terliur.
Apa-apa pun result BSP aku ok. Tak perlu repeat dah. BSP aritu kena test darah 4 kali dalam sehari. Jam 10 mlm hari sebelum, 8 pagi, 11 pagi dan 3 petang keesokkan harinye. Alhamdulillah.

3 thoughts on “Gula

  1. boboi 8 August, 2014 / 4:01 am

    Lepas raya aku buat medical check up. Gula 5, cholestrol 5.2, tapi masalah uric asid tinggi sangat. Aku muskil ape sebab , aku bukan makan seafood sangat.

  2. deidaa 11 August, 2014 / 4:33 am

    Hee standard le tu mkn minum manis.
    aku peknen bln pose gak tapi awl2 trimester lg.. air masak mmg aku tak minum.. asal minum je muntah huhu.
    So mmg all the time: MKN MINUM MANIS + AIS heee.

    Ko mkn supplement apa weh.. org duk kempen aku shaklee.. 1habuk aku tak minat hihi.

    • whooz 11 August, 2014 / 5:23 am

      Satu apa supplement pun akh x makan. Hah ko lagi dasyat. Tapi badan ko boleh control gula ok la tu

Leave a Reply

