Bandung, Indonesia (3 Sept – 6 Sept 2015) part II

Lebih kurang jam 9.30 pagi kami sampai di De’ Halimun Guest House. Transport sepanjang di Bandung, aku menggunakan servis Pak Amin. Aku dapat contact dia melalui blog-blog. Orang rekemen servis Pak Amin sangat bagus. Aku pun malas nak cari lain. Tapi nasib aku tak baik sebab Pak Amin ada trip dari Jakarta ke Bandung sama tarikh aku sampai di Bandung. Jadinya Pak Amin minta orang lain sebagai ganti beliau. Apa nama ntah budak tu aku dah lupa. Senyap budaknya. Banyak benda yang kitaorang tanya dia tak tahu😦 . Kitaorang hanya jumpa Pak Amin pada hari terakhir sewaktu nak ke airport. Baru jumpa tak sampai 30 minit, aku rasa macam dah kenal berhari-hari. Ramah. Sentiasa senyum. Kita jadi selesa bercakap dengan beliau. Aku rekemen Pak Amin pada kawan dan officemate yang nak ke Bandung selepas trip aku. Ternyata  servis Pak Amin bagus. Tak berkira. Banyak informasi yang Pak Amin share dengan client-client beliau.

Untuk penginapan, aku minta Pak Amin yang cadangkan. Mula-mula dengar nama, macam  halimunan apa ni?? Ok ke tak ni?? Aku mula cari maklumat tentang guest house ni di Internet. Majoriti memuji. Yang komen tak bagus cuma part makanan. Aku tengok gambar-gambar bilik dan suasana sekeliling guest house tu macam ok, jadi terus confirm. Malas dah nak cari lain. Untuk transport 3 hari dan penginapan (1 family room 1 standard room) aku bayar RM1100.

De’ Halimun Guest House
Jl. Halimun No.12, Lengkong, Kota Bandung,
Jawa Barat 40262, Indonesia

 photo 20150906_072642_zpsnk2vilwy.jpgDari luar nampak kecil. Rumah ni memanjang ke belakang

 photo 20150906_073547_zpsy4oer74p.jpgDe’Halimun terletak di kawasan perumahan. Nun hujung sana ialah jalan besar untuk keluar ke bandar. Di tepi-tepi jalan sana ada deretan kedai makan. Jadi, tak de masalah kalau lapar malam-malam takde makanan kat bilik🙂

 photo 20150906_075647_zpsv0lymirx.jpgMeja penyambut tetamu

 photo Dsc_1005_zpsldtl3jjw.jpgBahagian dalam guest house

 photo 20150903_092904_zpsocjknih0.jpg
Standard room

 photo 20150903_092929_zpsxyzwmn2i.jpgRuang makan dan rehat

 photo Dsc_0694_zpszp9gmijo.jpgRuang makan dan rehat

 photo 20150904_071328_zpsdppo2qjt.jpgDapur dan tempat makanan dihidang. Bagi aku, ok je makanan kat sini. Boleh telan, ada rasa🙂

Kitaorang check-in hari Khamis. Ada 2-3 bilik je berpenghuni. Memang best la buat macam rumah sendiri. Budak kecil 2 orang tu bebas berlari sana-sini. Tiba hari Sabtu, orang ramai dah mula check-in. Wifi pun dah kurang signalnya😀. Famili room besar. Ada 2 katil double dan 1 sofa. Ruang kosong antara katil dan rak tv agak luas, boleh muat 1 toto. Cuma standard room agak sempit. Satu katil double, ruang kosong untuk letak beg dan solat dan 1 meja. Aku suka guest house ni🙂

2 thoughts on “Bandung, Indonesia (3 Sept – 6 Sept 2015) part II

  1. ayu 27 September, 2016 / 10:48 am

    blh bg contact no pak amin?

    • whooz 28 September, 2016 / 8:32 am

      ini nombor Pak Amien: +62859-4555-1308

Leave a Reply

